اصول نگهداری کتاب

با سلام اینجا سایت شی مارکت،امروز اومدیم با یک آموزش جذاب برای نگهداری بهتر کتاب هاتون

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که تمایل به نگهداری کتاب دارید، باید با اصول نگهداری کتاب در خانه نیز آشنا شوید. کتاب‌ها سرمایه‌های فرهنگی هر شخص هستند و جایگاه ویژه‌ای را در خانه ایفا می‌کنند. همچنین از کتاب‌ها می‌توان به عنوان آیتمی زیبا در دکوراسیون منزل نیز استفاده کرد.

با اینکه امروزه بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند کتاب خود را به صورت الکترونیکی و روی گوشی همراه یا تبلت مطالعه کنند، اما هنوز هم نگهداری کتاب در خانه بسیار لذت‌بخش است.

کتاب‌هایی که هنوز بوی کاغذ و صحافی آن‌ها حس نوستالژیکی را در انسان به وجود می‌آورد. قواعد و قوانین خاصی برای نگهداری از کتاب در خانه وجود دارد که آسیبی به این اشیای ارزشمند وارد نشود. با توجه به محدودیت فضا در خانه‌های امروزی نیز قواعد برای چیدمان و قرارگیری کتابخانه باید رعایت شودT تا از کمترین فضا بتوان بیشترین استفاده را کرد.

در ادامه عناوین زیر به معرفی اصول نگهداری کتاب در خانه اختصاص دارد:
اصول اولیه نگهداری از کتاب
نوع چیدمان و نگهداری کتاب در کتابخانه
اصول قرارگیری کتابخانه در منزل
نکاتی برای زیبایی قفسه کتاب‌ها

نگه‌داری کتاب در خانه
علاوه بر چالش‌های خرید کتاب مناسب، حفظ و نگهداری آن‌ها نیز نیاز به رعایت اصولی دارد. موارد کوچکی که شاید به آن‌ها دقت نکرده باشید و به صورت خودکار آن‌ها را انجام داده‌اید. در زیر برخی نکات مربوط به نگهداری از کتاب در خانه آورده شده است.
لطفاً قبل از دست زدن به کتاب از نظافت دست‌های خود اطمینان حاصل کنید. دست‌های چرب و کثیف یکی از بزرگ‌ترین عواملی است که می‌تواند جلد و برگ‌های کتاب را کثیف و نازیبا کند. اگر قبل از برداشتن کتاب دست‌های خود را کرم زده‌اید، بهتر است تا جذب کامل آن‌ها صبر کنید. زیرا آثار انگشتان شما روی جلد و صفحات براق کتاب می‌ماند.
بهتر است در کنار خود هنگام مطالعه کتاب، مواد مایع و نوشیدنی نگهداری نکنید.
برای ورق زدن کتاب انگشتان خود را با آب دهان خیس نکنید. برای این کار می‌توانید از اسفنج‌های مرطوب و مخصوص ورق زدن استفاده کنید.
کتاب‌ها در مواجهه نور مستقیم آفتاب قرار نگیرند. زیرا در مدت کوتاهی رنگ‌های جلد و برگه‌ها دچار تغییر شده و اصطلاحاً رنگ‌پریده می‌شوند.
چنانچه جلد کتب قدیمی شما جدا یا دچار آسیب شده، بهتر است آن را به صحاف مورد اعتماد و ماهری برای تعمیر رجوع دهید.
بهتر است کتب خطی و نفیس را با دستکش و احتیاط بیشتری مطالعه کرده؛ همچنین آن‌ها را باید در جای خاصی نگهداری کنید.
هیچ‌گاه کتاب را کاملاً باز نکنید زیرا امکان دارد صحافی آن دچار آسیب شود. همچنین برگ‌های کتاب نازک و شکننده هستند بنابراین در هنگام ورق زدن آن‌ها باید احتیاط کرد.
سعی کنید تا جای ممکن کتاب خود را به آشپزخانه در هنگام مطالعه نبرید. میزان چربی و آلودگی محیط آشپزخانه اثرات مخربی روی کتاب‌ها می‌گذارد.
کتاب‌های خود را دور از دسترس کودکان قرار دهید. کودکان تجربه کافی در حفظ و نگهداری کتاب در خانه را ندارند و ممکن است آسیب‌های جبران ناپذیری به آن‌ها وارد کنند.

امیدوارم این آموزش به کارتون اومده باشه

دیدگاه شما چیست؟
WHATSAPP
INSTAGRAM
TELEGRAM
APARAT

کلیه حقوق مادی و معنوی محفوظ است

طراحی فروشگاه اینترنتی: سیتی‌سان : citysun.ir